A felhőkhöz vezető út a hoszting


A cloud computing az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségre tett szert. A felhők irányába mutató megoldások némelyike évtizedes múltra tekint vissza, erre példa a kollokáció, az ASP szolgáltatások, és a hoszting.

A világban felhalmozott IT szolgáltatások kihasználtsága körülbelül 60% körüli, és a gazdasági környezet változása arra ösztönzi az IT-felhasználó cégeket, hogy optimalizálják IT-infrastruktúrájukat. A virtualizáció, és még számos új informatikai trend is ennek az optimalizálási kényszernek köszönheti népszerűségét.

Privát vagy nyilvános?
Alapvetően kétféle felhőről beszélhetünk. A nyilvános felhő (public cloud) szolgáltatások mindenki által elérhető, és azonnal igénybe vehető szolgáltatásokat jelentenek, melyekért az igénybevétel arányában fizet a felhasználó. Az Amazon, vagy a Google is kínál ilyen szolgáltatásokat. A nagyvállalati szegmensben viszont felmerülnek olyan akadályok, amelyek a magánfelhő használatát szorgalmazzák. Ilyen például a compliance (megfelelés) és az IT-governance (IT-irányítás). Létezik egy úgynevezett hibrid modell, amelyben az üzletkritikus adatok és alkalmazások a private cloudban futnak és csak a csúcsterhelések idejére vesznek igénybe számítási kapacitást a nyilvános felhőből.
Mindenki felhősödik
Komáromi Zoltán az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a cloud sikerét az is segíti, hogy ma már minden jelentős IT-cég, alkalmazásfejlesztő és platformszállító is felsorakozott a koncepció mögött. Ez egyrészt az elképzelés megítélését, másrészt a szabványok kialakítását is gyorsítja. A piacban rejlő hatalmas potenciált misem jelzi jobban, minthogy az IDC felmérése azt prognosztizálja, hogy az elkövetkezendő néhány évben a nyilvános felhőszolgáltatások piaca évi 29 százalékkal, míg a magánfelhő szolgáltatások ennél is gyorsabban, körülbelül 35 százalékkal nőhetnek.

A felhőszolgáltatás koncepcióját a távközlési szektor elsőnként karolta fel.  A magyar piacon a kis és középvállalkozásoknál inkább az infrastruktúra hoszting, valamint az SaaS (Software as a Service) terjedt el. Az utóbbi két szolgáltatás már a közép –és nagyvállalati piacon is jelen van: sok nagyvállalat a szerverkapacitás bővítését is hosztolt környezetben valósítja meg. A magyarországi statisztikák azt mutatják, hogy 2009-ben a public cloud piacán az infrastruktúra hoszting bevétele 7,5 milliárd HUF, a hosztolt alkalmazások (ASP, SaaS) bevétele pedig 2,6 milliárd HUF volt.
Forrás : Computerworld